Tuesday, October 21, 2014

If Warren Buffett, lived in Holland, Warren Buffett wouldn't invest like Warren Buffett ?


Update October 2014: My friend Nick Kraakman has written a good piece on this question : https://valuespreadsheet.com/value-investing-blog/capital-gains-tax-showdown-would-warren-buffett-prefer-to-live-in-holland ?

June 2014 I wrote:

Draft / Placeholder blog needs (a lot of work):

On the 26th of June 2014 Steven De Klerck might become a Dr. in Economics based on his doctorate:

                Historical reflections and empirical studies on the effectiveness of fundamental analyses”"

I skimmed throgh it and we had the following (Dutch) conversation, which "needs further research":

Me: Ik begin net met lezen, maar met "Control F" heb gezocht naar antwoorden op vragen die me bezig houden.

In Buffettology schrijft Mary Buffett aan het begin (eerste hoofdstuk als ik me goed herinner?) dat de shift in focus van past accounting measures naar (easy to predict) future earnings predictions had te maken met de Amerikaanse belastingsstelsel dat afwijkt van de Europese.

Steven: Dat ga ik zeker eens lezen. Nu blijkt het wel niet zo eenvoudig om future (long-term) earnings accuraat te voorspellen gebruikmakende van de jaarrekening en bepaalde contextuele variabelen en deze voorspellingen te gebruiken als fundament van een succesvolle aandelenstrategie. Accounting researchers hebben daarvan hun doelstelling gemaakt, zonder enig succes over de voorbije decennia. Finance studies tonen aan dat er quasi geen forecastability in long-term earnings growth rates is. Een studie die afkomstig is van de mensen achter LSV Asset Management in bijlage. De verschuiving van past naar foreward looking situeert zich aldus voornamelijk in de accounting literatuur, niet in de finance literatuur.

Me: Ook Warren E. Buffett zelf heeft het ergens met cijfers voorgerekend waarom een matig buy and hold strategie in de VS beter werkt dan een goede low PE, low PB strategie zoals Graham voorschreef in zijn laatste interview in 1976. 

Steven:  In mijn studies hou ik inderdaad geen rekening met capital gains taxes. Ik ken geen enkele studie in de literatuur die melding maakt van dit aspect. Gelden deze capital gains taxes voor alle spelers in de VS? Er zijn immers bepaalde aandelenstrategieën die een (zeer) hoge turnover hebben op maandbasis. Doch maken ook deze studies geen melding van deze capital gains taxes, wel melding van de impact van transactiekosten op overall profitability.

Comments, questions or E-mails welcome: ajbrenninkmeijer@gmail.com

No comments: